אבחון דידקטי ופסיכודידקטי – מה ההבדל ואילו מהם מתאים לי?

לקויות למידה – החזרי מס הכנסה בגין ילדים עם ליקויי למידה

נסו להגדיר "תלמיד טוב":

האם הוא תלמיד מבריק ויצירתי, שאינו מצליח "לשבת וללמוד",
או תלמיד שקט ורגוע, בעל יכולות חשיבה "רגילות"?

לדעתנו, אין זה משנה.
בעבודה שלנו, אנו נתקלים מדי יום בילדים כישרוניים, חכמים ורגישים, כאלו שעתידים לשנות את העולם, אולם לחלקם, אין את היכולת להוציא את כישרונם מהכוח אל הפועל.

למה זה קורה?

על מנת לתפקד ביעילות במערכת החינוך, מוטלת על התלמיד משימה לא פשוטה: לשלב כמעט בו-זמנית בין יכולות קריאה, כתיבה, הבנה, שליפה, הבעה, ישיבה, זיכרון והתארגנות.

קשה, לא?

בעוד שלנו ההורים, ישנה ציפייה ששגרת היומיום בכיתה תעבור חלקה וללא בעיות, הרי שבפועל, הציפיות הגבוהות והסטנדרטים הנהוגים במערכת החינוך, אינם מתאימים לכל תלמיד.
קל וחומר, לתלמיד עם לקויות למידה.

אבחון דידקטי ופסיכודידקטי נועד לאותם ילדים שלעיתים "הולכים לאיבוד". בהם מתגלה חוסר התאמה מתסכלת, בין היכולות, החשיבה המקורית, הכישורים – לבין התוצאות בפועל, בכיתה ובמבחנים.

מעוניינים במידע על אבחון קשב וריכוז? >>

ראשית – הגדרה:
מה זה אבחון דידקטי – אבחון הבודק ליקויי למידה
מה זה אבחון פסיכודידקטי – אבחון הבודק ליקויי למידה, הנגרמים עקב קשיים נפשיים

מתי כדאי לפנות לאבחון דידקטי?

כאשר עולים קשיים ממשיים ומגמתיים בפעולות הלימוד.
מטרת האבחון הדידקטי היא לזהות את אותם מרכיבים אובייקטיביים, המשבשים את פעולות הלמידה, להבין "כיצד התלמיד ניגש ללימוד כרגע", כלומר – מהי האסטרטגיה שלו, למשל, בעת הכנה למבחן, ובהמשך, להבין מהם הקשיים הכי מציקים ובולמים בעבורו.

הצעד הבא, הוא להבין את מהות הלקות, ולספק לה תוכנית לימודית מתאימה, כמו גם להשיג הקלות מותאמות במבחנים.

מה אבחון דידקטי בודק?

לאורך כ-שעתיים נבדקות יכולותיו של התלמיד בתחומי הלמידה השונים:

√ קריאה – יכולת הבנה, קצב הקראה, היגוי ודיוק, אוצר מילים, טונציה ועוד.
√ כתיבה – כתב יד, דיוק הכתיב, סדר וארגון ויכולת הבעה בכתב
√ זיכרון – קליטה ושליפת נתונים, זיכרון לטווחים משתנים
√ חישוב – תפיסה מתמטית, פעולות חשבוניות
ועוד.

מתי אבחון דידקטי אינו מספיק?

כאשר עולה חשד, כי המקור לתפקוד הלימודי הלקוי, הוא מעבר ללקויות למידה קוגניטיביות.

לעיתים קרובות לדיכאון, חרדה וביטחון עצמי ירוד, השפעה בולטת על היכולות הלימודיות.
מטרת האבחון הפסיכודידקטי, היא לאתר את אותם גורמים נפשיים, ולגבש "פרופיל אינטליגנציה", שהוא מכלול של גורמים נפשיים רבים,  בהתאם לתוצאות.

כיצד מתבצע אבחון פסיכודידקטי?

אבחון פסיכודידקטי מתבצע בדרך כלל במכון לאבחון פסיכודידקטי על ידי איש מקצוע מתחומי הנפש (פסיכולוג מומחה בתחום ליקוי הלמידה), בליווי מאבחן מוסמך ללקויות למידה.

באבחון הפסיכודידקטי מבוצעים שאלונים מקצועיים מוכרים כגון "אינטייק", שמטרתם לאסוף נתונים ולאבחן את אותם הגורמים הנפשיים, המביאים לקשיי למידה.

כתוצאה, מתקבלת תמונה רחבה ועמוקה אודות מצבו של התלמיד, על ההיבטים הקוגניטיביים והנפשיים, דבר שמסייע מאד למצוא כיווני טיפול מדויקים.

לתיאום פגישת ייעוץ וקבלת מידע נוסף ניתן ליצור קשר