ההבדלים ביו איבחון פסיכודידקטי לאיבחון דידקטי

ההבדלים ביו איבחון פסיכודידקטי לאיבחון דידקטי

איבחון פסיכודידקטי זהו איבחון שבודק אם יש לקות למידה ברמה הקוגנטיבית,ואם ישנה בעיה ריגשית כזאת או אחרת ולבסוף עושה אינטגרציה בין שני החלקים.
האיבחון מיועד לילדים מגיל 7(מומלץ לקיים את האיבחון לא לפני כיתה ב' ). ובודק מספר דברים:

הערכה אינטלקטואלית וקוגניטיבית: מבחני כישורים ופוטנציאל אינטלקטואלי.
אבחון דידקטי: קריאה, כתיבה, ומודעות פונולוגית.
אבחון תפקודי למידה: קשב, ריכוז, זיכרון, מבחני מהירות, סריקה ראייתית וקואורדינציה מוטורית עדינה.
אבחון אישיותי: לזיהוי קיומו של מרכיב רגשי-אישיותי בלמידה.
בחלק מהמיקרים הבעיה נובעת מקושי ריגשי כלשהו ובחלק מהמיקרים מקושי קוגנטיבי אמיתי.
בחלק מהמיקרים הקושי נובע משניהם ביחד,מיקרים כאלה הם שכיחים מאוד ומקורן בסיבות אינבדוראליות שמשתנות מאחד לאחד.

תהליך האיבחון:

התחלה – מילוי שאלונים ע"י הורי הילד, וע"י מוסד הלימודים הרלוונטי.
מפגש בין אחד ההורים או שני ההורים עם פסיכולוג, על מנת לקבל סקירה כללית ומקיפה על הילד/ה.
ביצוע אבחון פסיכולוגי ואבחון דידקטי, לאחר מכן הצגת מסקנות והמלצות קונקרטיות.

הורים פונים לאיבחון פסיכודידקטי לילד/ה כיוון שהבית ספר הפנה אותם לברר את מקור הקשיים של של ילד. חשוב מאוד לבצע את האיבחון הזה לא
רק בגלל שבית הספר הפנה אותנו,אלא ,כי אנו,בתור הורים,חשבו שנדע מה הקושי האמיתי של הילד ואיפה אפשר לשפר אותו ולדייק אותו יותר על מנת שחוויות הלימודים
שלו בבית הספר הן ברמה הלימודית והן ברמה הריגשית תהיה מיטיבה עד כמה שניתן.

נסו להגדיר "תלמיד טוב":

האם הוא תלמיד מבריק ויצירתי, שאינו מצליח "לשבת וללמוד",
או תלמיד שקט ורגוע, בעל יכולות חשיבה "רגילות"?

לדעתנו, אין זה משנה.
בעבודה שלנו, אנו נתקלים מדי יום בילדים כישרוניים, חכמים ורגישים, כאלו שעתידים לשנות את העולם, אולם לחלקם, אין את היכולת להוציא את כישרונם מהכוח אל הפועל.

למה זה קורה?
על מנת לתפקד ביעילות במערכת החינוך, מוטלת על התלמיד משימה לא פשוטה: לשלב כמעט בו-זמנית בין יכולות קריאה, כתיבה, הבנה, שליפה, הבעה, ישיבה, זיכרון והתארגנות.

קשה,לא?

בעוד שלנו ההורים, ישנה ציפייה ששגרת היומיום בכיתה תעבור חלקה וללא בעיות, הרי שבפועל, הציפיות הגבוהות והסטנדרטים הנהוגים במערכת החינוך, אינם מתאימים לכל תלמיד.
קל וחומר, לתלמיד עם לקויות למידה.

אבחון דידקטי ופסיכודידקטי נועד לתלמידים שמגלים קושי כזה או אחר או לאותם ילדים שלעיתים "הולכים לאיבוד". תלמידים שבהם מתגלה חוסר התאמה מתסכלת, בין היכולות, החשיבה המקורית, הכישורים – לבין התוצאות בפועל, בכיתה ובמבחנים.

בעיות כאלה יכולות להיווצר גם מבעיות קשב וריכוז

הגדרה:
אבחון דידקטי – אבחון הבודק ליקויי למידה.
אבחון פסיכודידקטי – אבחון הבודק ליקויי למידה במקביל לעיניין ריגשי.

מטרת האבחון הפסיכודידקטי, היא לאתר את אותם גורמים נפשיים, ולגבש "פרופיל אינטליגנציה", שהוא מכלול של גורמים נפשיים רבים, בהתאם לתוצאות.

חשוב לציין ! על מנת לקבל סל שילוב בבית הספר איבחון דידקטי לא קביל,אלא רק איבחון פסיכודידקטי.

כיצד מתבצע אבחון פסיכודידקטי?
אבחון פסיכודידקטי מתבצע בדרך כלל במכון לאבחון פסיכודידקטי על ידי איש מקצוע מתחומי הנפש (פסיכולוג מומחה בתחום ליקוי הלמידה), בליווי מאבחן מוסמך ללקויות למידה.

באבחון הפסיכודידקטי מבוצעים שאלונים מקצועיים מוכרים כגון "אינטייק", שמטרתם לאסוף נתונים ולאבחן את אותם הגורמים הנפשיים והקוגנטיביים, המביאים לקשיי למידה.התוצאה היא תמונה רחבה ועמוקה אודות מצבו של התלמיד, על ההיבטים הקוגניטיביים והנפשיים, דבר שמסייע מאד למצוא כיווני טיפול מדויקים.

מתי כדאי לפנות רק לאבחון דידקטי?
כאשר עולים קשיים ממשיים ומגמתיים בפעולות הלימוד.
מטרת האבחון הדידקטי היא לזהות את אותם מרכיבים אובייקטיביים, המשבשים את פעולות הלמידה, להבין "כיצד התלמיד ניגש ללימוד כרגע", כלומר – מהי האסטרטגיה שלו, למשל, בעת הכנה למבחן, ובהמשך, להבין מהם הקשיים הכי מציקים ובולמים בעבורו.

הצעד הבא, הוא להבין את מהות הלקות, ולספק לה תוכנית לימודית מתאימה, כמו גם להשיג הקלות מותאמות במבחנים.

מה אבחון דידקטי בודק?
לאורך כ-שעתיים נבדקות יכולותיו של התלמיד בתחומי הלמידה השונים:

√ קריאה – יכולת הבנה, קצב הקראה, היגוי ודיוק, אוצר מילים, טונציה ועוד.
√ כתיבה – כתב יד, דיוק הכתיב, סדר וארגון ויכולת הבעה בכתב.
√ זיכרון – קליטה ושליפת נתונים, זיכרון לטווחים משתנים
√ חישוב – תפיסה מתמטית, פעולות חשבוניות..
ועוד.

מתי אבחון דידקטי אינו מספיק?
כאשר עולה חשד, כי המקור לתפקוד הלימודי הלקוי, הוא מעבר ללקויות למידה קוגניטיביות. וקשרו לבעיה ריגשית כזאת או אחרת לעיתים קרובות לדיכאון, חרדה וביטחון עצמי ירוד, דבר שכיול להשפיע על היכולות הלימודיות.כמו כן איבחון דידקטי לא נותן את הקלות נירחבות בוועדות המחוזיות למבחני בגרויות.

לתיאום פגישת ייעוץ וקבלת מידע נוסף ניתן ליצור קשר