לקויות למידה: חושבים שהוא לא רוצה? אולי הוא פשוט לא יכול?

לקויות למידה: חושבים שהוא לא רוצה? אולי הוא פשוט לא יכול?

לא רק שאנו ההורים מתמודדים עם אתגרים בעבודה, עם טרדות פרנסה, עם התפתלויות בין משימות, הנה מגיעה עוד תלונה מהמורה.

והמגוון, יצירתי עד מאד:
" היא לא בכיתה. היא פשוט בוהה";
הוא מפיל את הספינר על הרצפה בכוונה;
"לא רק שהוא לא לומד, הוא מפריע לכל מי שסביבו";
"אני יודעת שהיא מבינה, למה אני לא מצליחה לראות את זה במבחן?"

והשלב הבא?
תסכול, חוסר הבנה, צעקות והאשמות – נשמע מוכר?

בעוד שלא כל תלמיד "מופרע", רוצה להיתפס כזה.
לא כל נטייה לחולמנות נשלטת.
ולא תמיד ביצוע מסונכרן של קריאה, כתיבה והבנה – הם משימה קלה.

לעיתים קרובות, מדובר בלקויות למידה.

כיום, צוות המורים יודע יותר מאי פעם, על לקויות למידה: כיצד לזהות אותם וכיצד לטפל בהם.

לנו ההורים, כחלק משמעותי במשולש הורה-מורה-תלמיד, מוטלת החובה לשתף פעולה, להעלות שאלות, לחקור ולאתר, את הדרכים הטובות ביותר לעזור. (למידע על הדרכת הורים)

מהן לקויות למידה?

לקויות למידה הם הפרעה נוירולוגית ברמות משתנות, המפריעה לתלמיד לקרוא, לכתוב ולבצע חישובים מתמטיים.
הכאב הגדול בליקויי למידה, נעוץ בחוסר ההלימה בין מנת המשכל, האינטליגנציה, רמת ההשכלה, הרצון, היכולת, והכישרון של התלמיד – לבין הדרך בה כל אלה מתבטאים

מאחר וההפרעה הינה נוירולוגית – התפתחותית, אין היא עתידה "לעבור" או להיעלם.
לכן, כאשר עולה החשש ללקות למידה, מתוך היכרות עם התלמיד ויכולותיו, מציאת ערוץ הטיפול המדויק ביותר לכל תלמיד, קריטית להמשך התפתחותו כאדם בוגר.

על פי מחקרים עדכניים, כ-20% מהתלמידים במערכת החינוך בישראל, מדווחים על לקות למידה כלשהי, ולעיתים קרובות – על כפל או יותר של לקויות למידה.

פלא אם כך, שסוגיית לקויות הלמידה היא אחת הבוערות של שולחנם של שר החינוך, מנהלים ומורים?

כיצד ניתן לזהות לקויות למידה?

ככלל אצבע, לקויות למידה הן נגזרת של מאמצי למידה, ולכן, ניתן יהיה לזהות ניצנים של לקויות למידה, בבית הספר או בהכנה לבית הספר.
יחד עם זאת, ישנם תלמידים בהם יעלה החשד ללקויות למידה, ככל שסרגל המאמצים הלימודיים עולה. למשל, בתחילת או מהלך תקופת המתכונות והבגרויות.

איך זה נראה?

לקויות למידה נחלקות לתחומי הקריאה, הכתיבה והחשבון.
תלמיד לו לקוית למידה יתקשה לקרוא באופן שוטף, להתאים את הטון, המקצב, קונטקסט וסאבקונטקסט; לכתוב באופן שוטף, לעצב אותיות כראוי ולהביע עצמו בכתב; לבצע פעולות חשבוניות, להתמצא במרחב החשבונאי ועוד.

עוד על:

הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים

טיפול בהפרעות קשב וריכוז

הפרעות קשב וריכוז תסמינים

אבחון קשב וריכוז

אבחון לקויות למידה – מה הוא מחפש?

"תפיסת" לקויות הלמידה בשלביהן הראשוניים, עוד לפני שהופכות ל"מפלצות" מרובות ראשים ופירושים – היא אחת הפעולות המשמעותיות ביותר, כאשר מבקשים להיטיב עם התלמיד.

אבחון לקויות למידה יבוצע כאמור, כאשר עולה חשד מכיוון המערכת החינוכית, לחוסר התאמה בין היכולת – לביצועים בפועל.

אבחון לקויות למידה הינו תהליך מובנה, המבוצע על ידי אנשי מקצוע מיומנים, הבודקים מיומנות למידה מזוויות הסתכלות שונות.

אבחון מקצועי, הוא כזה שידע להבחין בין לקויות למידה "אובייקטיביות" לבין לקויות למידה המתעוררת, עקב קושי רגשי.

כתוצאה, ידע המאבחן להפנות את התלמיד לכיוונים של אבחון דידקטי או אבחון פסיכודידקטי, דבר שידייק את העשייה האבחונית וייעל את תהליכי הטיפול.

לתיאום פגישת ייעוץ וקבלת מידע נוסף ניתן ליצור קשר