תסמינים של הפרעות קשב וריכוז – איך לזהות, איך לטפל?

תסמינים של הפרעות קשב וריכוז – איך לזהות, איך לטפל?

כמעט ואין הורה שלא נתקל בזה:

"מה עובר על הילד שלי?"
"למה הוא לא מפסיק לזוז?"
"למה הוא לא לומד כמו כולם?"
"שוב הגננת קוראת לי לשיחה"?

כמה מתסכל.

ובבית?
המצב אינו שונה.
אחר הצהריים מלווה כמעט תמיד באיומים, בדיקת גבולות, עמידה על המשמר ווידוא חוזר ונשנה, שהילד לא מציק, לא מסכן עצמו, לא עושה דברים אסורים.
ובקרב התלמידים, שהילד מבצע את משימותיו: קורא, לומד, משנן, כותב נכון, מכין מערכת למחר ולא שוכח דבר.

מתסכל מאד.


בעוד שבעבר, ילדים עם ADHD נתקלו בחומות של התנגדות, הרי שהיום קל לזהות תסמינים של הפרעות קשב וריכוז, לקבל אותם, והודות למידע מקצועי הרב, גם לספק לכל ילד את כיוון הטיפול המדויק ביותר לו.

אולי יעניין אתכם:

תמרורי האזהרה להפרעות קשב וריכוז בולטים וברורים, ועם מעט מודעות והרבה סבלנות, אפשר להקל על הילד, ולא פחות חשוב – ליצר סביבה טובה גם לאלו המקיפים אותו.

הפרעות קשב וריכוז תסמינים – איך הם נראים?

הDSM, שהינו המדריך הרשמי לתופעות נפשיות, הבדיל בין הפרעות קשב וריכוז לפי סוגים:

1. הפרעת קשב וריכוז
2. היפראקטיביות ואימפולסיביות
3. שילוב בין השניים

בהפרעות קשב וריכוז תסמינים הם גילוי של שכחנות, פזרנות, חולמנות, חוסר יכולת להתרכז במשימה לאורך זמן, חוסר יכולת להתארגן נכון וקושי ממשי להתמיד.

בעבר, ילדים עם קשיי קשב וריכוז, נתפסו למרבה הכאב כעצלנים או אפילו טיפשים, בעוד שאין דבר הרחוק יותר מן המציאות.
מערך הכישורים, היכולות, התבונה בקרב ילדים אלו, קיימים, בועטים ומבקשים לבוא לידי ביטוי.

הודות לאבחון קשב וריכוז שמתבצע בצורה נכונה – גם קל לתת להן מענה מועיל.

התסמינים להיפראקטיביות ואימפולסיביות, הם כאלו שמאד קשה להתעלם מהם.

ילדים עם היפראקטיביות ינועו ממקום למקום במהירות ובתזזיתיות, יתקשו להתמיד בפעולה נייחת, יבטאו חוסר סבלנות וחוסר מנוחה, יתישו מאד את עצמם ואת הסובבים אותם.

ילדים עם אימפולסיביות יגיבו לגירוי חיצוני במהירות ובעצמה כזו, שאף יכולה לסכן אותם.
חוסר השליטה, או חוסר היכולת להתאפק מלהגיב, מביאה לפעולה ללא מחשבה וללא מעצורים. אימפולסיביות דורשת את המגיע לה כאן ועכשיו, ללא דחייה.

מה המשמעות של תסמינים בהפרעות קשב וריכוז?

מאחר ואנו איננו חיים במנותק מהסביבה, וככל שאנו גדלים, כך הסביבה אף מצפה מאתנו "להתנהגות הולמת", כך תסמיני קשב וריכוז מעכבים ומציקים. לכולם.

בגן, ילדים עם קשב וריכוז יתפסו כ"שובבים" או כ"בעייתיים".
בכיתה, ייתפסו כ"תלמידים לא טובים" וכמובן – "הבעייתיים".

הצער בכל זה, היא שתחושות של דחייה, חוסר סבלנות מהסביבה, איומים, צעקות, עונשים חוזרים ונשנים – כל אלו מתקבעים כתבנית עצובה, בנפשו של הילד.
ואותו ילד, גדל לבוגר בעל דפוסים דומים: חוסר ביטחון עצמי, דחייה, "אני לא אצליח גם הפעם".
וזה כמובן חבל.
משום שככל שעוברות השנים ומתרבים המחקרים, כך ברור הקשר בין תכונות חשובות ונדירות ובהן יצירתיות, תעוזה, יוזמה, חשיבה מחוץ לקופסא – כפועל יוצא של קשב וריכוז.

ככל שנעמוד על טיבם של התסמינים מוקדם יותר, כך נוכל לא רק לעזור לילד "לצלוח את שנות הלימודים בשלום", אלא להצמיח ממנו את כל מה שהוא – אדם שלם, שמח ובטוח בעצמו וביכולותיו.

לתיאום פגישת ייעוץ וקבלת מידע נוסף ניתן ליצור קשר