אבחון פסיכודידקטי

אבחון פסיכודידקטי

לפי מחקרים, כעשרים אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מלקויות למידה.

אבחון פסיכודידקטי אצלנו במרכז תכלת, יכול לעזור לוודא את הנושא ולתת את המענה המתאים.

אנו נספק לנבדק אבחון ולאחריו מסקנות והמלצות רלוונטיות להמשך הטיפול.

אבחון פסיכודידקטי :

ילדים המתקשים באחד או יותר מהדברים הבאים: מקשיים בקריאה, כתיבה,הבנת הנקרא,ביצוע משימות בכיתה ובבית, קויש לסיים מבחנים ומטלות בזמן המוקצב,קושי בסדר ואירגון,אי שקט וביצוע פעולות מתמטיות מעבר לנראה הסביר, רלוונטיים לאבחון. לקויות למידה אלו הם למעשה הקשיים בביצוע פעולות הלמידה הבסיסיות.

אבחון פסיכודידקטי הוא אמצעי לוודא האם אכן מדובר בילד הסובל מלקויות למידה כאלו ואחרות או שקשיים אלו נובעים מסיבה ריגשית כזו או אחרת.

תהליך האבחון בנוי מחלק פסיכולוגי וחל דידקטי. במהלך התהליך נבצע אבחון מקיף. נפעל להבין לעומק את הקשיים של הנבדק. רמת יכולות החשיבה ומצבו הרגשי. נגיע לחוזקות וגם לחולשות.

 חלק מהתהליך ממפה גם את התפיסות השונות של הנבדק בינהן:

  1. תפסיה מרחבית.
  2. תפיסה חזותית.
  3. תפיסת שמיעתית.

למי מיועד איבחון פסיכודידקטי:

תלמידים בגילאי 7-18 שמתקשים בלימודים,מתקשים בקריאה,מתקשים לסיים מיבחנים בזמן המוקצב,תלמידים בחטיבת הביניים ובתיכון שמתחילים לתפוס פער בלימודים,תלמידים בתיכון שזקוקים להקלות והתאמות על מנת לצלוח את הבגרויות בהצלחה,סטודנטים שרוצים לקבל התאמות במיבחנים,בוגרי תואר אקדמי שניגשים למיבחני לישכה,מיבחני הרשות לני"ע ,מבחני שמאות ועוד.

מתי לערוך אבחון פסיכודידקטי ?

כאשר יש לכם תחושה כללית שמשהו בתהליך הלמידה של הילד לא מסתדר כצפוי.במידה ואתם מבחינים בקשיים בנוגע להבנה בלמידה, למרות זמן רב המושקע בכך, תוכלו לפנות אלינו לייעוץ והכוונה.

כמו כן מצב נוסף יכול להיות שתשימו לב שישנן בעיות לגבי תהליך הלמידה עצמו, או שיש תחושה שסביבה אחרת היא עדיפה.

ישנן הורים הנוטים לחשוב שיש צורך לערוך את האיבחון רק אם בית הספר מפנה,דבר זה הוא כמובן לא נכון ,ילד שמתקשה בדברים המוזכרים בתחילת המאמר,איבחון מיקצועי ייתן מענה לדרכי הפעולה שניתן לעשות על מנת לעזור לילד להשתפר ולא להשאיר אותו מאחורה.

שלבים ואורך אבחון פסיכודידקטי :

התהליך בנוי משלושה שלבים מרכזיים:

  1. התחלה – מילוי שאלונים ע"י הורי הילד, וע"י מוסד הלימודים הרלוונטי במידת הצורך.
  • מפגש בין ההורים לפסיכולוג, עבור למידה טובה יותר של הפרטים העמוקים.
  • ביצוע אבחון פסיכולוגי ואבחון דידקטי, לאחר מכן הצגת מסקנות והמלצות קונקרטיות.

במהלך האבחון לנבדק בעצם משוקפת מציאות השגרה, ובודקים כיצדו הוא מתמודד איתה. האבחון הפסיכודידקטי נערך בקליניקה מטופחת באווירה נעימה. האיבחון הפסיכודידקטי נעשה בקצב של הניבחן וכולל מספר הפסקות באמצע,הכל לפי רצון המאובחן.

תוצאות ומסקנות איבחון פסיכודידקטי:

לאחר סיום האיבחון מתקיימת שיחת משוב קצרה שבו אנחנו מספקים להורים תמונת משוב ראשונית לגבי תוצאות האיבחון. לאחר שבועיים עד שלושה שבועות מקבלים את חוברת האיבחון שבה מופיעות כל התוצאות של האיבחון הפסיכודידקטי מלווים בטבלאות הרלוונטיות ובמדדים השונים.

שלושת העמודים האחרונים של האיבחון אלו מסקנות והמלצות:

  • המלצות למשפחה איך לעזור לתלמיד/ה להשתפר גם ברמה הפדגוגית וגם ברמה המישפחתית.
  • המלצות שניתנים לתלמיד/תלמידה איך הם בעצמם יכולים לדייק את עצמם יותר ולשפר את עצמם יותר(ההמלצות מותאמות גיל).
  • התאמות לביה"ס: התאמות אלו כוללות עזרה וכלים שבית הספר יכול לספק לתלמיד/ה תלמידה על מנת להקל עליהם לאורך תקופת הלימודים.לדוגמא:
  • סל שילוב
  • שיעורים פרטניים
  • הוראה מתקנת
  • טיפול ריגשי מטעם בית הספר.
  • הארכות זמן במיבחנים ועוד.

לתיאום פגישת ייעוץ וקבלת מידע נוסף ניתן ליצור קשר