אבחון פסיכודידקטי

אבחון פסיכודידקטי

לפי מחקרים, כ- 20 עד 25 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מלקויות למידה ברמה כזו או אחרת. אבחון פסיכודידקטי זהו איבחון שכיח מאוד ויכול לעזור מאוד לכל תלמיד/ה ולתת את המענה והתוכנית המתאימה.
אנו, מרכז תכלת, נספק לנבדק אבחון ולאחריו מסקנות והמלצות רלוונטיות להמשך הטיפול.

אבחון פסיכודידקטי – מתי מומלץ להיבדק

ילדים החויים קושי באחד או יותר מהדברים הבאים:
• קשיים בקריאה או כתיבה.
• הבנת הנקרא.
• חשד לקשב וריכוז.
• אי התאמה בין ההבנה בכיתה/בבית לבין הציונים בפועל.
• קושי ביצוע משימות בכיתה.
• קושי בהתארגנות בבית.
• קושי לסיים מטלות בזמן מוקצב.
• קושי בסדר ואירגון,אי שקט ועוד…

קושי לסיים מבחנים ומטלות בזמן המוקצב, אי שקט וביצוע פעולות מתמטיות מעבר לנראה הסביר, רלוונטיים לאבחון.
לקויות למידה אלו הם למעשה הקשיים בביצוע פעולות הלמידה הבסיסיות.
אבחון פסיכודידקטי הוא אמצעי לוודא האם אכן מדובר בילד הסובל מלקויות למידה כאלו ואחרות או שקשיים אלו נובעים מסיבה ריגשית כזו או אחרת.
תהליך האבחון בנוי מחלק פסיכולוגי וחלק דידקטי. במהלך התהליך נבצע אבחון מקיף ונפעל להבין לעומק את הקשיים של הנבדק, רמת יכולות החשיבה ומצבו הרגשי,כמו כן נגיע לחוזקות וגם לחולשות.
במהלך האיבחון ננפה גם את התפיסות השונות של הנבדק בינהן:

  1. תפסיה מרחבית.
  2. תפיסה חזותית.
  3. תפיסת שמיעתית.

והכי חשוב, נדע בסוף האיבחון לשים את האצבע איפה בדיוק הבעיה וניתן כלים להמשך טיפול.

 

אבחון פסיכודידקטי

 

למי מיועד איבחון פסיכודידקטי

 

תלמידים בגילאי 7-18 שמתקשים בלימודים,מתקשים בקריאה,מתקשים לסיים מיבחנים בזמן המוקצב,
תלמידים בחטיבת הביניים ובתיכון שמתחילים לתפוס פער בלימודים, תלמידים בתיכון שזקוקים להקלות והתאמות על מנת לצלוח את הבגרויות בהצלחה,
סטודנטים שרוצים לקבל התאמות במיבחנים, בוגרי תואר אקדמי שניגשים למיבחני לישכה, מיבחני הרשות לני"ע ,מבחני שמאות ועוד.

 

מתי לערוך אבחון פסיכודידקטי

 

כאשר יש לכם תחושה כללית שמשהו בתהליך הלמידה של הילד לא מסתדר כצפוי. במידה ואתם מבחינים בקשיים בנוגע להבנה בלמידה, למרות זמן רב המושקע בכך, תוכלו לפנות אלינו לייעוץ והכוונה.
כמו כן , יכול להיות שתשימו לב שישנן בעיות לגבי תהליך הלמידה עצמו, או שיש תחושה שסביבה אחרת היא עדיפה.
ישנן הורים הנוטים לחשוב שיש צורך לערוך את האיבחון רק אם בית הספר מפנה,דבר זה הוא כמובן לא נכון ,לילד שמתקשה בדברים המוזכרים בתחילת המאמר,איבחון מיקצועי ייתן מענה לדרכי הפעולה שניתן לעשות על מנת לעזור לילד להשתפר ולא להשאיר אותו בפיגור משאר שכבת הכיתה.

מתי לערוך אבחון פסיכודידקטי

שלבים ואורך אבחון פסיכודידקטי

התהליך בנוי משלושה שלבים מרכזיים:

  1. התחלה – מילוי שאלונים ע"י הורי הילד, וע"י מוסד הלימודים הרלוונטי במידת הצורך.
    • מפגש בין ההורים לפסיכולוג, עבור למידה טובה יותר של הפרטים העמוקים.
    • ביצוע אבחון פסיכולוגי ואבחון דידקטי, לאחר מכן הצגת מסקנות והמלצות קונקרטיות.

במהלך האבחון לנבדק בעצם מאנחנו משקפים את המצב האמיתי, ובודקים כיצד הוא מתמודד איתה. האבחון הפסיכודידקטי נערך בקליניקה מטופחת באווירה נעימה.
האיבחון הפסיכודידקטי נעשה בקצב של הניבחן וכולל מספר הפסקות באמצע, הכל לפי רצון המאובחן ובקצב שלו.

 

תוצאות ומסקנות איבחון פסיכודידקטי

 

לאחר סיום האיבחון מתקיימת שיחת משוב קצרה שבו אנחנו מספקים להורים תמונת משוב ראשונית לגבי תוצאות האיבחון.לאחר שבועיים עד שלושה שבועות מקבלים את חוברת האיבחון שבה מופיעות כל התוצאות של האיבחון הפסיכודידקטי מלווים בטבלאות הרלוונטיות ובמדדים השונים.
שלושת העמודים האחרונים של האיבחון אלו מסקנות והמלצות:
• המלצות למשפחה איך לעזור לתלמיד/ה להשתפר גם ברמה הפדגוגית וגם ברמה המישפחתית.
• המלצות שניתנים לתלמיד/תלמידה איך הם בעצמם יכולים לדייק את עצמם יותר ולשפר את עצמם יותר(ההמלצות מותאמות גיל).
• התאמות לביה"ס: התאמות אלו כוללות עזרה וכלים שבית הספר יכול לספק לתלמיד/ה תלמידה על מנת להקל עליהם לאורך תקופת הלימודים ובחיי היום יום עצמם.

תוצאות ומסקנות איבחון פסיכודידקטי

 

שאלות נפוצות על אבחון פסיכודידקטי

 

מה ההבדל בין פסיכודידקטי לדידקטי ?

איבחון פסיכודידקטי זהו איבחון שכיח מאוד שעשרות אלפי תלמידים עוברים אותו מידי שנה.

זהו איבחון שמיועד לבדוק אם יש בעיה ריגשית כזאת או אחרת(הפסיכו) ואם יש בעיה קוגנטיבית/לימודית(החלק הדידקטי).

האיבחון מיועד על מנת למפות את הקשיים הילד/נער/ה חווים ולשים את האצבע במדויק על הנקודה. מקובל לחשוב שהאיבחון נועד לבית הספר על מנת לקבל הקלות כאלה ואחרות.דבר זה נכון אך לא רק.

בראש ובראשונה זה מיועד להורים ולילד על מנת שיוכלו לשים את האצבע על הקושי של הילד.

בנוסף אפשר לקבל סל שילוב מלא בבית הספר (גיל יסודי) והקלות והתאמות והקלות בחטיבה ובתיכון(גיל חטיבה/תיכון)אבחון דידקטי בודק אך ורק לקויות למידה (כמו בחלק הדידקטי באיבחון הפסיכו דידקטי) בשביל לראות אם יש קושי לימודי כזה אחר.

איבחון זה שכיח בעיקר אצל סטודנטים שמעוניינים בהקלות כאלה ואחרות.חשוב לציין שאיבחון דידקטי לא נהוג לעשות בגילאים צעירים (8-12), כיוון שבגיל זה מעוניינים לבנות תהליך ולראות איפה הקושי האמיתי ,ולא בשביל לקבל הקלות כאלה ואחרות במיבחנים.


למה אנחנו פונים לאיבחון:


הדור של היום הוא דור שונה ממה שהיה לפני 20 שנה והדור של לפני 20 שנה שונה ממה שהיה 20 שנה לפני וכן הלאה וכן הלאה…

אין לנו מה להלין על זה. וכן..זה דור שדבוק למסכים…(כאילו שאנחנו לא..) אבל מהמצב הנתון צריך להפיק את המרב.
על מנת לתפקד היום ביעילות במערכת החינוך, מוטלת על התלמיד משימה לא פשוטה: לשלב כמעט בו-זמנית בין יכולות קריאה, כתיבה, הבנה, שליפה, הבעה, ישיבה, זיכרון והתארגנות.
קשה,לא?
בעוד שלנו ההורים, ישנה ציפייה ששיגרת היומיום בכיתה תעבור חלקה וללא בעיות, הרי שבפועל, הציפיות הגבוהות והסטנדרטים הנהוגים במערכת החינוך, אינם מתאימים לכל תלמיד.
קל וחומר, לתלמיד עם לקויות למידה.
אבחון דידקטי ופסיכודידקטי נועד לתלמידים שמגלים קושי כזה או אחר או לאותם ילדים שלעיתים "הולכים לאיבוד". תלמידים שבהם מתגלה חוסר התאמה מתסכלת, בין היכולות, החשיבה המקורית, הכישורים – לבין התוצאות בפועל, בכיתה ובמבחנים.בעיות מסוג זה יכולות להיגרם ממספר סיבות :רגשיות ,קוגנטיביות קשב וריכוז ועוד מספר גורמים.


מה עלות האיבחון?

יש מספר פרמטרים שמשפיעים על מחיר האיבחון :עלות האיבחון משתנה בהתאם לגיל ובהתאם לסוג האיבחון(רגיל/מקיף) ובהתאם לקופת החולים שבה אתם משויכים.

מרכז תכלת הינו ספק של כל הקופות חולים וספק של כל חבחות הביטוח. באופן כללי טווח המחירים של איבחון פסיכודידקטי נע בין 950 שקלים ל-2500 ש"ח.

לתיאום פגישת ייעוץ וקבלת מידע נוסף ניתן ליצור קשר