מטרת האבחון היא להעריך את מידת התפתחותו של הילד מבחינה גופנית, שפתית, שכלית (אינטלקטואלית), חברתית ורגשית. האבחון מבוצע על ידי מאבחן שזו מומחיותו ונערך בדרך כלל בגילאים 2-6.
האבחון 'נתפר' בהתאם לגילו של הילד והחשד לעיכוב או לבעיה מסוימת. לקראת האבחון מתבקש מההורים למלא שאלוני הקדמה לאיבחון : שאלונים אלה ישפכו אור מקדים על התנהגותו של הילד ביום יום ,התפתחותו של הילד, התנהגותו ,,תקשורת עם בני משפחה,סביבת הילדי הגן ועוד.
האבחון מועבר על ידי פסיכולוגית התפתחותי, בעל רקע עשיר באיבחונים מסוג זה.. תהליך האבחון נחווה לרוב על ידי הילדים כמפגשים משחקיים נעימים ועל ידי ההורים כהזדמנות להעמקת ההיכרות עם ילדם.
המידע לצורך האבחון בכמה אופנים: ראשית, מוזמנים ההורים לשיחת היכרות, ראיון הורים אשר מטרתו להכיר את הילד דרך נקודת מבטם.
הערכה התפתחותית פורמלית מועברת על ידי הפסיכולוגי ההתפתחותי בדרך נעימה וקלילה, והיא נעשית על ידי משחקים שונים ומגוונים מותאמי גיל כמובן, אשר לפי תפקוד הילד ניתן להעריך את יכולותיו ולזהות לאיזה גיל מתאימה רמת ההתפתחות שלו בתחומים שונים.
ביאהחון עצמו הפסיכולוג גם מתרשם מיכולת ההתמדה של הילד/ילדה, קצב ביצוע המשימות,קצב הבנת המשחק, מוטיבציה, סגנון קוגניטיבי, אופן ההתמודדות שלו עם קשיים שעולים תוך כדי תנועה ותוך כדי משחק ואופי התגובה שלו לקשיים אלו.
ברמה היותר אישית הפסיכולוג ההתפתחותי בוחן את עולמו הפנימי של המאובחן :
חוויותיו הפנימיות,משאלות ,פחדים,הבנת האחר ועוד.
כלל המידע הנאסף באבחון התפתחותי לגיל הרך מגובש על ידי הפסיכולוג המאבחן לידי דו"ח אבחון המועבר להורים בשיחת הסיכום. מאינטגרציה של כלל המידע שעלה באבחון ייבחנו אפשרויות של אבחנות שונות, המלצות טיפוליות וגיבוש תכנית טיפולית עבור הילד. לעיתים נזהה באבחון כי ישנו חשד לקושי מולד ולעיתים יעלה כי ישנו קושי המושפע מגורמים סביבתיים שונים.
המלצות האבחון כוללות, במידת הצורך, הפנייה לגורמי טיפול רלוונטיים. לעיתים ההמלצות יכללו טיפול רגשי, לעיתים הדרכת הורים, לעיתים הפנייה לגורם מקצועי אחר, כגון פיזיותרפיסט, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת וכד'. לעיתים המלצות האבחון יכללו הפנייה לאבחון של רופא התפתחותי / נוירולוג ולעיתים יעלו המלצות הנוגעות לעזרה בתוך מערכת החינוך ומעונות היום. מטרת התוכנית הטיפולית היא לזהות את הדרך האופטימלית להשבת ילדכם למסלול התפתחותי תקין ולעשות זאת באופן המתאים לאותו הילד ולהוריו.
כל הורה רוצה את הטוב ביותר עבור הילדים שלו, אך אף הורה לא נולד עם כל הכלים אשר יאפשרו לו זאת. כך יוצא, שכאשר הילד מתמודד עם בעיות רגשיות, לאהבה האינסופית של הוריו יש אומנם חשיבות גבוהה ויכולת לסייע. אך מכיוון שילדים לא תמיד מבטאים את הקושי שלהם במילים, הוריהם לא תמיד יוכלו להבין את מקור התנהגותם החריגה או את הסיבה לעובדה בגינה הם משדרים מצוקה או סבל.
.כך שבכדי לאתר את מקורה הבעיה ולטפל בה באופן מקיף, מהשורש, קיימת חשיבות גבוהה לפנות לאנשי מקצוע המתמחים באופן פרטני בנושא של טיפול רגשי בילדים. מרכז תכלת מציע לכם ייעוץ מקצועי בתחום.