זה לא סוד שבימינו הורים רבים,עם הגעת ילדם לגיל 5-6 מתלבטים מה נכון יותר לילד,האם להשאיר אותו שנה נוספת בגן וע"י כך להביא אותו יותר בוגר ומוכן לכיתה א' או להעלות אותו בגיל הכרונולוגי עם כל חבריו לכיתה א'.רוב בני השש מוכנים לקראת השינוי הזה באופן טבעי, חלקם לפני, חלקם אחרי, אך תהליך הבשלות יקרה לכולם במוקדם או במאוחר. ילד שמגיע מוכן לכיתה א' ישתלב ביתר קלות, יחוש ביטחון, יגלה סקרנות ומוטיבציה, ויחווה את החוויה החדשה כחיובית . ילד שעדיין אינו בשל ירגיש יותר קושי, בלבול ותסכול-וזו הסיבה העיקרית לכן הרבה הורים חוששים להעלאת ילדים לכיתה א ורבים מהם פונים לאיבחון על מנת לקבל החלטה אובייקטיבית האם הילד מוכן לכיתה א או לא.
איתור ואבחון מוקדם ככל האפשר של ילדים עם ליקויי למידה כאלה ואחרים והתאמת הטיפול המתאים יאפשרו מוכנות והשתלבות טובה יותר בבית הספר. כמו כן, איתור מוקדם ימנע תחושת כישלון, כעס ודימוי עצמי נמוך – על כל ההשלכות הנלוות לכך.
כבר בגילאי הגן ניתן לאבחן קשיים שונים אשר יכולים להעיד בעתיד על ליקויי למידה:
האיבחון נערך בקליניקה נעימה עם פסיכולוג חינוכי ,באיבחון הילד מקבל כל מיני משימות כאלה ואחרות במקביל שיחה נעימה עם הפסיכולוג. הרבה פעמים הילדים בחוויה שלהם בכלל לא הרגישו שהיו באיבחון.
לאחר מכן מתקיימת שיחת הורים שבו אנחנו עוברים על הממצאים ביחד עם ההורים ומסבירים את המלצתנו :
האבחון מתבסס על שלושה גורמים:
ההערכה באבחון מתייחסת לכל המישורים הקשורים בבשלות לכיתה א'. הפסיכולוג מעריך האם צפויים קשיים לימודיים, ומהי רמת ההכלה של הילד? האם צפויים קשיים רגשיים במקרה של חוסר הצלחה, האם כבר קיימת יכולת לקיחת אחריות והתמודדות על כל הדרישות החדשות שעומדים לפיתחו של הילד ועוד.