עשרות שנים של מחקר וטיפול בילדים שאובחנו כסובלים מהפרעת קשב וריכוז הביאו את הנוירולוג האמריקאי ריצ'רד סול לכתוב את ספרו – ADHA does not exist (הפרעת קשב וריכוז אינה קיימת).
בספרו, שעורר סערה, מסביר סול כי מדובר למעשה באוסף של סימפטומים (בריאותיים ואחרים) שהתגלגלו בטעות לאבחנה אחת , אותה יש למחוק לדבריו מה-DSM ( ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי).
"אנשים מאבחנים את עצמם כסובלים מהפרעת קשב וריכוז רק כי היא נמצאת בכל מקום" כותב סול – "קולגות רבים שלי רושמים מרשמים לרטלין לאחר בדיקה מאוד שטחית של מספר שאלות קצרות" וכך לדבריו הגענו למצב בו אחד מכל תשעה ילדים בארה"ב מאובחן כלוקה בהפרעה ושני שליש מהם מטופלים בתרופות.
הבעיה עם ההגדרות של 'קשב וריכוז', טוען ד"ר סול, היא שבניגוד מוחלט לכל מחלה אחרת הן לא מתייחסות למחלה עצמה או לגורמיה אלא רק לסימפטומים שלה.
"אילו היינו מגדירים התקף לב על ידי כאבים בחזה שאדם חש בעודו עובר התקף כזה, אזי התרופה המתאימה תהיה משככי כאב, ולא טיפולים שבאמת משקמים ומתקנים את הבעיה בלב", הוא מסביר. באותו אופן גודש באף יכול להיות תסמין של הצטננות, אלרגיה או מצבים רבים נוספים, אבל הנוזל איננו האבחנה".
לאבחון שגוי שתי השלכות: האחת – מתן טיפול תרופתי מיותר, על כל הסיכונים הנובעים מתופעות הלוואי של התרופות והשנייה, חמורה לא פחות – הזנחת הבעיה האמיתית הגורמת לסימפטומים של הפרעת הקשב.
סול מציג בספרו דוגמאות רבות לילדים שמתקשים בלימודים מסיבות שונות ומאובחנים בטעות כסובלים מ "הפרעות קשב וריכוז", למשל – ילדים שסובלים מקוצר ראיה ולכן לא מצליחים לקרוא מהלוח; ילדים שסובלים מהפרעות שינה – כתוצאה מאסתמה, סינוסיטיס, שקדים מוגדלים – ולפיכך מתקשים להתרכז בלימודים, לקות שמיעה, חוסר בברזל, לקויות למידה (דיסלקציה, דיסגרפיה), מחוננות, אלרגיות ורגישויות ועוד. לפעמים הוא טוען מדובר בחוסר התאמה מנטלית בין הילד למערכת החינוך או פשוט שעמום.
מנגד פסיכולוגים, נוירולוגים ופסיכיאטרים רבים מכירים באבחנה כהפרעה בפונקציה הניהולית במרכז האונה הקדמית של המוח. מדובר בפונקציה מרכזית בעלת תפקיד חיוני בוויסות ההתארגנות המעשית והרגשית: מיקוד ופיצול קשב, אבחנה בין עיקר וטפל, תכנון וארגון, קביעת סדר עדיפויות, ניהול רגשות, יכולת לשאת תסכול ועוד .
לדבריהם, הפרעה זו פוגעת ביכולתו של הפרט להתארגן ולווסת את צרכיו על פי דרישות החיים, לרכוש הרגלים ונורמות התנהגותיות ולהתפתח בצורה תקינה מבחינה רגשית ונפשית.
מכל מקום, בזמן שניטש הויכוח בין החוקרים והרופאים, מומלץ להורים לשלול תחילה את כל הסיבות האחרות לתסמינים של הפרעת קשב וריכוז טרם קבלת האבחנה.
דפנה ממן, עו"ס ו – NLP טריינר,
מטפלת במבוגרים במגוון שיטות מתחום הפסיכולוגיה החיובית.
טל' 054-9908048