מסוגלות הורית עניינה בבחינת יכולתם של ההורים להעניק לילדיהם סביבת חיים רגועה, שקטה, בטוחה ויציבה הן מהבחינה הפיזית והכלכלית והן במישור הרגשי, או יותר יהיה נכון להגיד בעיקר במישור הריגשי.
איבחון מסוגלות ההורית כולל ראיון קליני עם כל אחד מן ההורים ,איבחון פסיכודיאגנוסטי לכל אחד מההורים,תצפיות של הורה-ילד ואם יש 2 ילדים אזי תצפית של הורה ילדים בזמן סיטואציות כאלה ואחרות' איבחון פסיכודיאגנוסטי לכל ילד בניפרד על מנת להעריך את אישיותם של הילדים.
בנוסף ,יתכנו מבדקים נוספים המספקים מאפיינים אישיותיים לגבי הנבחנים( כל מקרה נבחן לגופו).
כאשר מאובחנים אצל ההורה ליקויים כמסוגלות ההורית, יש להעריך באיזו מידה ניתן לשקם את המסוגלות החסרה או הלקויה לרמה של הורות סבירה לילד,ואף מעבר.
לעיתים נוסף לה אבחון פסיכיאטרי, וכן מסמכים, תסקירים ותמלולי דיונים המלמדים על הדינמיקה המשפחתית וקורותיה.
הערכת המסוגלות ההורית שמה בראש ובראשונה את טובת הילד. באיבחון בודקים את המסוגלות של ההורה בטווחי זמן מסוימים (לטווח הקרוב ,לטווח הבינוני,לטווח הרחוק)יש לבדוק בכל פעם מסוגלות הורית ספציפית להורה מסוים ולילד/ה.
המסוגלות ההורית מתייחסת למילוי צורכי הילד בתחומים רבים ומגוונים ואינה נשענת על פרמטר כזה אורח אלה מאוד דינמית ומשתנה בהתאם למקרה ובהתאם לסיטואציות.
אנחנו במכון תכלת מבינים את הרגישות של איבחון זה ואת מצבם הרגיש של כל הנוגעים בדבר ומשתדלים לקיים את האיבחון ברגישות מקסימלית בהיצמדות לאספקט המיקצועי ולוקחים את כל האחריות הנירשת להעברת איבחון מסוג זה.