אבחון פסיכודידקטי

אבחון פסיכו דידקטי הינו אבחון משולב -ריגשי, קוגנטיבי, הכולל הערכה דידקטית מעמיקה של תפקודי הלמידה,לצד הערכת מנת משכל והערכה כללית של התחום הרגשי. על פי הערכות מומחים, לקות למידה מהווה את נחלתם של כ15-20- אחוז מהאוכלוסייה. לקות למידה מוגדרת כקושי ברכישה של מיומנויות למידה שונות.

מטרת האיבחון היא לתת אבחנה לגבי השפעת גורמים קוגניטיביים, רגשיים וקשביים על הלמידה, ומתן המלצות לתכנית התערבות כוללת שתעזור לניבחן למצות את כישוריו.

במידה והילד מגלה קשיים בלימודים,  או קשיים רגשיים כאלה ואחרים אבחון פסיכודידקטי נחשב כדרך אפקטיבית לביצוע הערכה דידקטית-ריגשית  לגבי מצבו הלימודי של הילד.

במקרים מסויימים, במיוחד בתיכון, ולפי הנחיות משרד החינוך, האבחון חיוני לקבלת התאמת דרכי היבחנות.

החלק הפסיכולוגי באבחון נותן תמונה לגבי רמתו השכלית של הנבדק וכן לגבי גורמים רגשיים שונים שמשפיעים על הלמידה, כגון: קשיים בדימוי העצמי, חרדה, קשיי ויסות, ועוד. החלק הדידקטי מאפשר  למפות את רמת התפקוד בתחומי הלמידה הספציפיים, כגון קריאה, כתיבה, חשבון וכו'.  

האבחון הפסיכודידקטי מאפשר לאבחן ליקויי למידה ספציפיים כגון: דיסלקציה, דיסגרפיה ועוד. 

כמה מילים ברמה האישית על איבחון פסיכודידקטי:

בראש ובראשונה כל הורה צריך לעשות בשלב כזה או אחר איבחון פסיכודידקטי על מנת לקבל תמונת מצב כללית ומקיפה על הילד/ה,נער/נערה. האיבחון יוכל לתת להורים תמונה מלאה ולראות איפה החוזקות והחולשות של הניבדק וכך לדעת איפה לחזק אותו יותר ואיפה פחות.
בנוסף,כמובן -האבחון הפסיכודידקטי במרכז תכלת מוכר על ידי משרד החינוך, לצורך מתן הקלות והתאמות במבחנים ובמבחני הבגרות. בסיום האבחון ניתן להורים דו"ח המפרט את מכלול הכישורים והקשיים של הילד, וניתנות המלצות לטיפול ולהתייחסות במסגרת בית הספר ובבית.
בנוסף לאבחונים פסיכודידקטיים לילדים ונוער, ניתן לערוך  אבחונים פסיכודידקטיים למבוגרים.
ילדים אשר מתמודדים עם לקויות למידה מגלים קשיים בתחומים כמו קריאה, כתיבה או חשבון.
מוזמנים אלינו עבור ביצוע אבחון פסיכודידקטי בסניפנו הפרושים ברחבי הארץ.

שאלות נפוצות על אבחון פסיכודידקטי

איבחון פסיכודידקטי זהו איבחון שכיח מאוד שעשרות אלפי תלמידים עוברים אותו מידי שנה.

זהו איבחון שמיועד לבדוק אם יש בעיה ריגשית כזאת או אחרת(הפסיכו) ואם יש בעיה קוגנטיבית/לימודית(החלק הדידקטי).

האיבחון מיועד על מנת למפות את הקשיים הילד/נער/ה חווים ולשים את האצבע במדויק על הנקודה. מקובל לחשוב שהאיבחון נועד לבית הספר על מנת לקבל הקלות כאלה ואחרות.דבר זה נכון אך לא רק.

בראש ובראשונה זה מיועד להורים ולילד על מנת שיוכלו לשים את האצבע על הקושי של הילד.

בנוסף אפשר לקבל סל שילוב מלא בבית הספר (גיל יסודי) והקלות והתאמות והקלות בחטיבה ובתיכון(גיל חטיבה/תיכון)אבחון דידקטי בודק אך ורק לקויות למידה (כמו בחלק הדידקטי באיבחון הפסיכו דידקטי) בשביל לראות אם יש קושי לימודי כזה אחר.

איבחון זה שכיח בעיקר אצל סטודנטים שמעוניינים בהקלות כאלה ואחרות.חשוב לציין שאיבחון דידקטי לא נהוג לעשות בגילאים צעירים (8-12), כיוון שבגיל זה מעוניינים לבנות תהליך ולראות איפה הקושי האמיתי ,ולא בשביל לקבל הקלות כאלה ואחרות במיבחנים.

יש מספר פרמטרים שמשפיעים על מחיר האיבחון :עלות האיבחון משתנה בהתאם לגיל ובהתאם לסוג האיבחון(רגיל/מקיף) ובהתאם לקופת החולים שבה אתם משויכים.

מרכז תכלת הינו ספק של כל הקופות חולים וספק של כל חבחות הביטוח. באופן כללי טווח המחירים של איבחון פסיכודידקטי נע בין 950 שקלים ל-2500 ש"ח.

הדור של היום הוא דור שונה ממה שהיה לפני 20 שנה והדור של לפני 20 שנה שונה ממה שהיה 20 שנה לפני וכן הלאה וכן הלאה…

אין לנו מה להלין על זה. וכן..זה דור שדבוק למסכים…(כאילו שאנחנו לא..) אבל מהמצב הנתון צריך להפיק את המרב.
על מנת לתפקד היום ביעילות במערכת החינוך, מוטלת על התלמיד משימה לא פשוטה: לשלב כמעט בו-זמנית בין יכולות קריאה, כתיבה, הבנה, שליפה, הבעה, ישיבה, זיכרון והתארגנות.
קשה,לא?
בעוד שלנו ההורים, ישנה ציפייה ששיגרת היומיום בכיתה תעבור חלקה וללא בעיות, הרי שבפועל, הציפיות הגבוהות והסטנדרטים הנהוגים במערכת החינוך, אינם מתאימים לכל תלמיד.
קל וחומר, לתלמיד עם לקויות למידה.
אבחון דידקטי ופסיכודידקטי נועד לתלמידים שמגלים קושי כזה או אחר או לאותם ילדים שלעיתים "הולכים לאיבוד". תלמידים שבהם מתגלה חוסר התאמה מתסכלת, בין היכולות, החשיבה המקורית, הכישורים – לבין התוצאות בפועל, בכיתה ובמבחנים.בעיות מסוג זה יכולות להיגרם ממספר סיבות :רגשיות ,קוגנטיביות קשב וריכוז ועוד מספר גורמים.

התחלת שיחה
איך נוכל לעזור?
הי
איך נוכל לסיייע?